روان‌شناسیموضوعات

۴ روش برای غلبه بر خجالت

خجالت و اضطراب اجتماعی در سه قاب اتفاق می‌افتد: نگرانی و دلهره‌ی قبل از رویداد، احساس ترس و ناراحتی در طول رویداد، خودانتقادگری بعد از رویداد.

ما خجالت می‌کشیم چون فکر می‌کنیم رسالت ما این است که دیگران از ما خوششان بیاید. رسالت جدید شما این است که تا جای ممکن خودتان باشید و دیگران را تشویق کنید در مورد خودشان حس خوبی داشته باشند.

برای غلبه بر شرم باید از ۴ فکر مرتبط با آن آگاه شوید و آن‌ها را به چالش بکشید. در ادامه این ۴ فکر با مثال آورده شده است:

۱. فکرهایی درباره‌ی خودم: عقایدی مثل ضعیف بودن یا کمتر بودن از دیگران.”من آدم کسل‌کننده‌ای هستم و دیگران از من خوششان نمی‌آید”.

تفکر سالم‌تر: حتی اگر دیگران مرا کسل‌کننده بدانند من به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارم ارزشمندم و آن افراد هم قابل احترام‌اند.

۲. فکرهایی درباره‌ی دیگران: “مردم قضاوت‌گر هستند و همیشه دنبال نقص‌ها و ضعف‌های دیگران‌اند”.

تفکر سالم‌تر: من هم مثل بقیه ضعف‌هایی دارم. شخصیت من چیزی فراتر از برچسب‌ها و حرف‌های دیگران است”.

۳. فکرهایی درباره‌ی تاییدنشدن: اگر مردم افکار بدی در مورد من داشته باشند وحشتناک است.

تفکر سالم‌تر: حتی محبوب‌ترین رهبران و افراد دنیا را نیز همه دوست ندارند.

۴. فکرهایی درباره‌ی اضطراب: اگر دیگران بفهمند مضطرب هستم فکر بدی درباره‌ام می‌کنند.

تفکر سالم‌تر: اضطراب شایع‌ترین مسئله در جامعه است. من تنها آدم مضطرب دنیا نیستم و اشکالی ندارد اگر گاهی چنین تجربه‌ای داشته باشم. شاید دیگران به اضطرابشان اعتراف نکنند یا اضطرابشان را پنهان کنند. من خودم، اضطرابم و تمام ویژگی‌هایم را دوست دارم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا