خبرخور

کمدی‌های جدید فاقد خلاقیت‌های ساختاری و جذابیت‌های مفهومی هستند

رضا صائمی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با یادآوری کیفیت سریال‌های کمدی صداوسیما در دهه‌های پیش اظهار داشت: طی دهه های ۷۰  و ۸۰ شاهد تولید سریال‌ها و مجموعه های کمدی آیتمی بودیم که مهمترین سرمایه نمایشی تلویزیون در جذب مخاطب بود.

از طنزهای آیتمی و جنگ وار مهران مدیری گرفته تا کمدی های داستانی رضا عطاران و سعید آقاخانی و سروش صحت که در جذب مخاطب موفق بودند. این کمدی‌ها هم از حیث فرمی و ساختار روایی تازه و خلاقانه بودند و مثل امروز دستمالی نشده بودند و هم از حیث مضمون با نیازهای جامعه و مخاطب آن روز مماس بودند و همخوانی داشتند.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به پخش سریال زیرخاکی در ماه رمضان امسال تاکید کرد: زیر خاکی تلاش کرده تا یک فضای متفاوت و خلاقانه در یک اثر کمدی ایجاد کند و در بستر تاریخ معاصر به روایت قصه کمیک ( مصور) بپردازد اما سویه سیاسی آن پررنگ تر شده و از نیمه راه دچار تکرار و تناقض ژانری می شود.

سریال پایتخت هم گرچه هنوز ظرفیت کمیک و مخاطب پذیری بالا دارد و شاید تنها کمدی تلویزیونی پرمخاطب در دهه ۹۰ است؛ در فصل ۶ ناتمام به پایان می‌رسد. سریال نون خ هم اثری موفق بود. فصل دوم سریال نون خ دو با رجوع به مولفه های بومی در کمدی سازی توانسته تا اینجا موفق ترین سریال کمدی امسال باشد.

منتقد ماهنامه فیلم تاکید کرد: در حالی که گمان می رفت سریال صفر بیست و یک با سابقه‌ای که از جواد رضویان و سیامک انصاری سراغ داریم به اثری خلاقانه و نوآور بدل شود، ضعیف ترین کار ممکن بود و مخاطب آن را پس زد. به نظرم سریال های کمدی تلویزیون مماس با تغییر و تحولات اجتماعی و تغییر ذائقه مخاطب امروز پیش نمی‌رود و در کلیشه های تمام شده و تکراری به افول رسیده است.

از ابتدای امسال تا کنون شبکه‌های تلویزیونی چند سریال کمدی همچون پایتخت۶، نون.خ۲، زیرخاکی و باخانمان را روانه آنتن کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا