آن قدیم‌ترهامذهبی و اعتقادی

پرسش‌ها و پاسخ‌ها (۹)؛ برگزاری مجدد انتخابات برای جمهوری اسلامی

آیا این احتمال وجود ندارد که در صورت برگزارى انتخابات مجدّد، مردم به جمهورى اسلامى رأى ندهند؟

قبل از پرداختن به پاسخ، توضیحى درباره‌ی احتمال ضرورى است.

احتمال به معناى عام، امرى است که در هر جا راه دارد. مثلاً در اتاقى که شما به استراحت پرداخته‌اید، احتمال هست سقف آن فرو ریزد، یا اگر براى اصلاح سر و صورت به آرایش‌گر مراجعه مى‌کنید، احتمال دارد آرایش‌گر دچار جنون شده، به جاى این‌که با تیغ موهاى زیر گلوى شما را اصلاح کند، رگ گردن‌تان را قطع نماید!

نمى‌توان گفت این احتمالات وجود ندارند، ولى این احتمالات بسیار ضعیف است. شکى نیست هیچ عاقلى به چنین احتمالاتى وقعى نمى‌نهد و آن‌ها را سفیهانه و غیرعاقلانه مى‌شمارد.

گاهى یک احتمال، قراین و شواهدى دال بر صحت دارد. این گونه احتمالات را «عقلایى» یا «احتمال به معناى خاص» مى‌نامیم. خردمندان به چنین احتمالاتى ترتیب اثر مى‌دهند و آن‌ها را در زندگى بعید نمى‌دانند. مثلاً اگر کسى در سقف اتاق شکاف‌هایى مشاهده کند، احتمال عقلایى مى‌دهد سقف فرو ریزد، از این رو به بنّا مراجعه مى‌کند، تا آن را تعمیر کند.

با توجه به این توضیح، مى‌توان به سؤال چنین پاسخ داد:

احتمالى که در سؤال مطرح شده، احتمال عقلایى نیست، بلکه احتمال به معناى عام است؛ پس جواب‌دادن به این احتمال، لزومى ندارد.

ممکن است کسى پافشارى کند و بگوید: در مسائلى مانند تعیین نوع حکومت، هر چند احتمال ضعیفى وجود داشته باشد لکن چون محتمل بسیار اهمیت دارد، باید به آن ترتیب اثر داد؛ ولى خواهیم گفت: این احتمال در مورد هر نظام و حکومتى وجود دارد. فرض کنید کسى بگوید: اگر در آمریکا انتخابات برگزار شود، مردم نظام دو حزبى کنونى را نمى‌پذیرند، پس باید رفراندوم برگزار شود. آیا فقط با این احتمال مى‌توان انتخابات مجدّد برگزار کرد؟ آیا تا کنون در کشورى -با هر شکل از حکومت- انتخاباتى به صرف احتمال و ادّعا انجام شده است تا نظام جمهورى اسلامى هم چنین کند؟!

اگر این ادّعا را بررسى کنیم مستلزم تالى فاسد مهمى است؛ توضیح آن‌که: اگر مردم با انتخابات آزاد نماینده‌اى را برگزینند و پس از گذشت زمان اندکى احتمال داده شود رأى‌دهندگان از نظر خویش برگشته‌اند، باید تقاضاى تجدید انتخابات بشود؟!

همین احتمال در مورد انتخابات ریاست جمهورى، اعضاى شوراى شهر، شهرداران و مسؤولان دیگرى که در نظام‌هاى مختلف از طریق انتخابات برگزیده مى‌شوند، نیز مطرح مى‌شود. اگر در انتخابات به صِرْف احتمال تغییر نظر و رأى مردم -که در هیچ زمانى منتفى نیست- انتخابات مجدّد برگزار گردد، کار دولت‌ها و حکومت‌ها فقط برگزارى انتخابات مى‌شود! آیا چنین امرى در دنیا پذیرفته است؟!

مشروعیت نظام و رأی مردم

باید توجه کنیم انتخابات و مراجعه به آراى مردم از دیدگاه عقیدتى ما هیچ‌گاه مشروعیت‌آور نیست، تا با منفى‌شدن آراى عمومى، مشروعیت نظام باطل گردد. گو اینکه آراى مثبت و موافق مردم، عامل تحقق حاکمیت دینى است؛ یعنى اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینى برقرار نمى‌گردد، چرا که چنین حاکمیتى با قهر و غلبه تحقق نمى‌یابد.

انتخابات از نظر ما دو فایده دارد: یکى اینکه با برگزارى آن و توجه به آراى مردم، آن‌ها خود را در ایجاد حکومت دینى سهیم خواهند دانست، و در نتیجه بیشتر و بهتر در حمایت از نظامى که به دست خودشان تحقق یافته، مى‌کوشند، و آن‌گاه آرمان‌هاى مهم حکومت دینى تحقق مى‌یابد. فایده‌ی دیگر این است که امام راحل (قدس سره) –بنیان‌گذار این نظام الهى- با تأکید بر اهمیت نقش مردم و آراى آنان مخالفان نظام را خلع سلاح کردند، زیرا آنان با تبلیغات مسموم خود قصد داشتند نظام اسلامى را، مستبد جلوه دهند، ولى هنگامى که آراى مردم در این نظام مورد احترام و اهتمام باشد، حربه‌ی مخالفان از کار خواهد افتاد.

نظام‌هایى که مشروعیت خویش را وامدار آراى مردم مى‌دانند، و به زعم سردمداران آن‌ها همیشه باید آراى عمومى به نفع آنان باشد، تا مشروعیت‌شان محفوظ بماند، هیچ گاه با احتمال تغییر در آراء مردم به انتخابات جدید مبادرت نمى‌کنند، و تا کنون کسى به آن‌ها اشکالى نکرده است با اینکه به نظر مى‌آید این اشکال به صورت جدّى، متوجه آنان است؛ ولى وقتى مشروعیت نظام اسلامى به حکم الهى است -نه آراى مردم- ضرورتى ندارد که به صِرْف این احتمال ضعیف، مسأله‌ی انتخابات مجدّد را پیش کشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا