خبرخور

پایان سال نوای ششم با نکوداشت شجریان

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، ششمین سال نوای موسیقی ایران با برگزاری آیین نکوداشت استاد محمدرضا شجریان در قالب یک رویداد مجازی با حضور حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی و فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و آهنگساز معتبر موسیقی کشورمان شامگاه گذشته ۱۱ بهمن ماه به کار خود پایان داد.

روایت قدیمی استاد آهنگساز از تجربه همکاری با محمدرضا شجریان

فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبرارکستر در تجلیل از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان گفت: خوشبختانه از او تعریف و تمجیدهای زیادی شده است. پس نیازی نیست که من بخواهم درباره مقام هنری این هنرمند بزرگوار دوباره صحبت کنیم. من اوایل کار آهنگسازی ام با همراهی محمدرضا شجریان در ارکستر گلها آغاز شد. محمدرضا شجریان هنرمندی بود که از مشهد به تهران آمد و وقتی در رادیو برنامه گلهای تازه را راه اندازی کردیم او جزو خوانندگانی بود که همواره با او کار می می کردیم و آثاری را به مرحله تولید می رساندیم که مورد توجه مخاطبان نیز قرار می گرفت.

وی ادامه داد: یکی از اولین کارهایی که با محمدرضا شجریان تولید شد مربوط به پروژه «جام تهی» بود که خواندن اشعار این اثر به دلیل انتخاب شعر نو دربرگیرنده ویژگی هایی بود که از عهده هر خواننده ای بر نمی آمد. من در آن زمان بود که از او دعوت کردم تا این اثر را بخواند و او به قدری توانمند از عهده خوانندگی اثر برآمد که می توان گفت هم باعث شهرت من و هم باعث شهرت خود او شد. همین موضوع باعث شد تا همکاری ما برای پروژه های دیگر ادامه پیدا کرده و به تولید آثار پر مخاطب دیگری همچون آلبوم «رباعیات خیام» و تعدادی دیگر منجر شد که خوشبختانه تک تک کارها با استقبال خوب شنوندگان نیز مواجه گشت. آثاری همچون مجموعه گلبانگ که به آهنگسازی بنده و آقای یوسف زمانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این آهنگساز شناخته شده موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: من به خاطر دارم که محمدرضا شجریان برای بهره مندی از گونه های مختلف آوازی در ایران به یکباره با اتومبیل شخصی خود به شهرهایی مثل زابل می رفت. او همیشه می گفت در این منطقه ها خوانندگانی هستند که بسیاری از آثار قدیمی را حفظ هستند بنابراین لازم است که من حتما آثار این هنرمندان را از نزدیک بشنوم. او همیشه علاقه مند به فراگیری آثار هنرمندانی بود که گنجینه ای از آواهای قدیمی را در سینه داشتند. شرایطی که به طورحتم در آثار موسیقایی وی نیز مشهود است و ما در هر زمان شاهد نوآوری هایی در خواندن کارهایش بودیم که ذائقه شنیداری مخاطب هم با آن ارتباط موثری برقرار می کرد. و امروز بسیار متاسفم که محمدرضا شجریان را از دست دادیم و امیدوارم مردم عزیز مان قدر این هنرمندان را تا همیشه بدانند. 

هویت موسیقی ما با محمدرضا شجریان تعریف می شود

 اهدای تندیس ویژه ششمین سال نوای موسیقی ایران به حسین علیزاده مزین به نام استاد محمدرضا شجریان برای اهدای آن به موزه موسیقی توسط فریدون شهبازیان بخش بعدی آیین نکوداشت زنده یاد شجریان بود.

شهبازیان در این بخش گفت: خیلی خوشحالم که این وظیفه را به عنوان نماینده ششمین رویداد سال نوای موسیقی ایران داشته باشم که تندیس ویژه این رویداد را به دوست بسیار عزیزم حسین علیزاده تقدیم کنم تا این تندیس به وسیله او به موزه موسیقی سپرده شود.

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحب نام موسیقی ایرانی هم در آیین مجازی نکوداشت استاد محمدرضا شجریان که پایان بخش برنامه های ششمین سال نوای موسیقی ایران بود بیان کرد: خیلی احساس خوبی دارم که در این مراسم کنار شهبازیان هستم و این تندیس را به واسطه حضور این هنرمند به موزه موسیقی می رسانم.

وی افزود: و چقدر خوب است که رویداد معتبری چون ششمین سال نوای موسیقی ایران از استاد محمدرضا شجریان یاد می کند. من براین باورم هویت موسیقی ما با شجریان تعریف می شود.

سال‌نَوای موسیقیِ ایران مراسمی است که از سال ۱۳۹۴ با هدف نکوداشت و قدردانی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و به ابتکار و طراحی علی جعفری‌پویان (نوازنده و مدرس ویلن) و با یاری موسیقی‌دانان ایرانی، هر سال برگزار می شود.

ششمین دوره‌ سال‌نوای موسیقی ایران، با مدیریت اجرایی محمدمهدی گورنگی (آهنگساز و مدرس موسیقی) و با همراهیِ بیش از ۲۷۰ نفر از هنرمندان موسیقی و حمایتِ تعدادی از مؤسسات فرهنگیِ خصوصی،  از هشتم تا یازدهم بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

ششمین آیین سال نوای موسیقی ایران با توجه به اهمیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حفظ سلامتی هنرمندان با حمایت چندین مجموعه فرهنگی هنری  به‌صورت مجازی، با انتشار ویدئوها و برنامه‌های اختصاصیِ ضبط شده در مجموعه شهر صدای پارسیان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا