خبرخور

«فراکسیون آی‌ نفس ‌کش» طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی

به گزارش ایرنا،  مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی آذربایجان‌شرقی در این نشست، با اشاره به سابقه آشنایی و همکاری با مولف اثر گفت: در دوره‌ای که بنده از سال ۸۵ تا ۸۹،  در هفته‌نامه آذرپیام توفیق همکاری داشتم، شاهد فعالیت نسل جدیدی از افراد دغدغه‌مند در نشریه بودم؛ کتاب «فراکسیون آی‌نفس‌کش» محصول همان دوره خاص است که باب جدیدی از طنز انتقادی گشود و تاثیرگذاری جدی داشت.

دکتر روح‌الله رشیدی،  طنز فرهاد باغشمال را طنز تحقیقی و پژوهش‌بار خواند و گفت: مهارت باغشمال در این بود که با پشتوانه مطالعه متون کهن، ادبیات نوینی را در حوزه طنز ایجاد کرد. طنز وی، جدی، بی‌تعارف و صریح، و در عین حال، پایبند به اخلاق و حرمت افراد بوده‌ است.

سردبیر اسبق هفته‌نامه آذرپیام، با مقایسه فضای اجتماعی آن دوره مطبوعاتی با وضعیت فعلی متذکر شد: متاسفانه پذیرش نقد در میان مسئولان و مدیران اجرایی، در حال افول است و افراد، سلباً و ایجاباً در برابر نقد، نازک‌نارنجی ظاهر می‌شوند و مدیران محلی، نقد یک پروژه عمرانی را بعضاً مترادف با توهین ناموسی قلمداد می‌کنند.

وی ماندگاری را دیگر ویژه کتاب «فراکسیون آی‌نفس‌کش» عنوان و خاطرنشان کرد:محتوا و ساختار این کتاب، یکبار مصرف نیست و کلمات و زاویه دید نویسنده، طوری است که هنوز هم خواندنی و تاثیرگذار است.

«فراکسیون آی‌نفس‌کش» میراث ارزشمند برای نسل‌های آتی است

پژوهشگر تاریخ مطبوعات آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه،  آذربایجان را از پیشتازان طنز مطبوعاتی خواند و افزود: متاسفانه علی رغم پیشینه ممتاز طنز در آذربایجان، شاهد رخوت طنز مطبوعاتی در چند دهه اخیر بوده‌ایم، با این حال، فعالیت فرهاد باغشمال در حوزه طنز، قدمی مثبتی برای عبور از این وضعیت بود.

محمد عزیزی راد  اضافه کرد: یک اثر نوشتاری، تا زمانی که به کتاب تبدیل نشود، نمی‌تواند ماندگار شود، از این رو، انتشار مجموعه طنز «فراکسیون آی‌نفس‌کش» قطعاً می‌تواند میراث ارزشمندی برای علاقه‌مندان روزنامه‌نگاری و مخاطبان و فعالان حوزه طنز در آینده باشد.

جامعه بدون نقد، به سمت خشونت پیش می‌رود

فعال پیشکسوت فرهنگی و رسانه‌ای،  به ضرورت نقدپذیری در فضای اجتماعی پرداخت و گفت:  متاسفانه جامعه ما فی‌نفسه، به سانسور گرایش یافته و «صراحت لهجه» به سختی در جامعه پذیرفته می‌شود؛ همین امر باعث شده طنز در کشور ما با روزگار غریبی مواجه باشد.

سیدقاسم ناظمی  یادآور شد:  باید زمینه نقد و انتقاد را بپذیریم، حتی باید از انتقاد غلط نیز استقبال کنیم، چرا که اگر «نقد» از جامعه رخت ببندد، «ناسزا و خشونت» جای آن را می‌گیرد.

وی متذکر شد: ستون طنز فرهاد باغشمال در هفته‌نامه آذرپیام، حوالی سال‌های ۸۵ در هفته‌نامه آذرپیام چاپ شده‌ که طبیعتاً دوره خردسالیِ نوجوانان و جوانان امروز بوده‌است؛ از این رو، انتشار این طنزها در قالب کتاب، یک منبع ارزشمند برای نسل جوان امروز است.

باغشمال، جامه ادبیات بر قامت طنز پوشاند

فعال عرصه شعر و روزنامه‌نگاری نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه طنز «فراکسیون آی‌نفس‌کش» پیش از اینکه «طنز مطبوعاتی» باشد، «طنز ادبی» است، گفت: بخشی از طنز فرهاد باغشمال، متکی به سوژه است، اما بخش عمده‌ای از این طنز، در بستر زبان اتفاق می‌افتد؛ فرهاد باغشمال، طنز مطبوعات را همیشه از منظر ادبیات دیده و همین امر باعث شده آثار او، مسیر جدیدی را در طنز مطبوعاتی بگشاید.

فرشید باغشمال تصریح کرد:در طنز این کتاب، مجموعه‌ای از زبان ادبی، اصطلاحات عُلَمایی، زبان عامیانه کوچه و بازار، عبارات صمیمی ترکی و حتی اصطلاحات انگلیسی معروف به کار گرفته شده که این امر، نشان‌دهنده قریحه ادبی نویسنده و پشتوانه مطالعاتی او است.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: فرهاد باغشمال، به خوبی توانست جامه ادبیات بر قامت طنز مطبوعاتی کند و با تاثیرگذاری خود، مطبوعات را از ورطه طنز پوپولیستی نجات دهد.

باغشمال یادآور شد: موضوعی که می‌توانست نقش مکمل در این کتاب داشته باشد، طنز مصور است، اما متاسفانه کارتون و کاریکاتور در شهر و دیار ما هیچ‌گاه پرفروغ نبوده ‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا