خبرخور

رغبتی برای تولید دفاع مقدسی نمانده است / سینمای ایران ظرفیت مافیای اکران را ندارد!

به گزارش ایکنا، علی آشتیانی‌پور از مدیران پخش و تهیه‌کننده سینما در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که روز جمعه ۲۳ آبان ماه با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت، اظهار کرد: توزیع و اکران آثار سینمایی بسیار مهم‌تر از بخش تولید این آثار است. در فروش آثار سینمایی اگر فیلمی تولید شود و اکران و توزیع مناسبی نداشته باشد، نابود خواهد شد و به نوعی نساختن آن فیلم ارزشمندتر از ساختنش خواهد بود.

رقابت نابرابر در سینمای ایران

وی درباره انتقاد برخی از فیلمسازان سینمای دفاع مقدس به مافیای اکران و نحوه عملکرد دفاتر پخش با آثار استراتژیک تصریح کرد: هیچ وقت اعتقادی به مافیای اکران نداشتم، چون سینمای ایران اصلا ظرفیتی ندارد که نیاز به مافیا داشته باشد. برای شرایط حاکم در سینمای ایران می‌شود عنوان «رقابت نابرابر» را به کار برد. یعنی برخی از آثار دسترسی عادلانه به چرخه توزیع، تبلیغ و اکران مناسب در سینماها را ندارند.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: به عنوان پخش‌کننده تمام تلاشمان را برای عرضه مناسب آثار، ولو برای کسب درآمد خودمان هم که شده، انجام می‌دهیم. سینمادار نیز از فیلمی که مخاطب را به سالن بکشاند استقبال می‌کند و واقعاً هیچ یک از ارکان توزیع و اکران در عدم توفیق برخی فیلم‌های دفاع مقدسی نقشی ندارند.

رفتار نامناسب دولت‌ها با سینمای دفاع مقدس

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به سختی‌های تولید آثار دفاع مقدسی افزود: چرا دولت‌ها طوری رفتار کردند که تولید‌کننده‌ای مثل من که با دفاع مقدس علاقمند به سینما شده‌ام، در حال حاضر هیچ رغبتی برای تولید این نوع آثار ندارم!؟ تولید فیلم‌های دفاع مقدس بدون همکاری نهادهای نظامی امکان پذیر نیست. در همان گام‌های اول تولید یک اثر برخی‌ها از این نهادها موانعی ایجاد می‌کنند که همان اول قید تولید فیلم را بزنید.

آشتیانی‌پور در پایان سخنانش با ارائه پیشنهادی درباره توزیع و اکران مناسب آثار دفاع مقدسی تصریح کرد: بسته‌های حمایتی دولت منجر به ترغیب دفاتر پخش در اکران فیلم‌های دفاع مقدسی شود.

در بخش دیگری از برنامه، سجاد نوروزی، مدیرعامل پردیس آزادی که مهمان تلفنی برنامه افق سینما بود، گفت: سینمادار یک فروشنده‌ای است که کالایی را در فروشگاه خودش عرضه می‌کند و مخاطب می‌تواند انتخاب کند چه کالایی را در سبد خودش قرار دهد. لازم به ذکر است با توجه به ساختار سینما، سینمادار نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات وضعیت توزیع و اکران ندارد.

وی ادامه داد: بخش دیگر عدم موفقیت آثار در جذب مخاطب در چرخه توزیع و اکران به تصمیم‌گیری‌های شورای صنفی نمایش مربوط می‌شود. در طی سال‌های اخیر بارها پیش آمده فیلم‌های پرفروش و البته پرمخاطب همزمان با هم به سینماها آمده یا زمانی هفت فیلم همزمان به سینما می‌آید. شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را در چرخه توزیع و اکران رقم می‌زند.

بی‌توجهی به اکران؛ امری رایج در سینمای ایران

مدیرعامل پردیس سینمایی آزادی تاکید کرد: چه نهادهای دولتی و چه موسسات فیلمسازی خصوصی، فقط تولید می‌کنند و هیچ نگاهی به موضوع پخش ندارند و زمانی که فیلم در اکران شکست می‌خورد صحبت از مافیای اکران می‌کنند. مخلص کلام، اگر سینما را برگرفته از سه عنصر تولید، توزیع و اکران بدانیم همه سرمایه‌گذاران متمرکز به حوزه تولید هستند ولیکن هیچ توجهی به موضوع مهم توزیع و اکران ندارند.

مظلومیت دفاع مقدس در سینما

حمید بهمنی دیگر مهمان «افق سینما» ابراز کرد: سینمای دفاع مقدس مظلوم است. پخش‌کننده‌های سینمای ایران هیچ اراده‌ای برای توزیع و اکران مناسب فیلم‌های دفاع مقدسی نداشته و ندارند.

وی با انتقاد از شرایط حاکم در وضعیت اکران در سینما تصریح کرد: زمان اکران فیلم سینمایی «گام‌های شیدایی» سینمای سرگروه فیلم هم حاضر به اکران فیلم نشده بود و هیچ پوستر و اقلام تبلیغاتی در سینمای خود نصب نکرده بود. فیلم فقط به اسم اکران شد وگرنه در عمل هیچ گونه سانس و سینمایی به فیلم اختصاص داده نشد. بعدا هم گفتند که این فیلم در گیشه شگست خورد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا