خبرخور

رسانه‌ها از کتاب می‌گویند

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هفته کتاب همه رسانه‌های ارتباط جمعی را با خود همراه کرده است، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و… از کتاب صحبت می‌کنند. 

استادان دانشگاه، به مطالعه بیشتر و معرفی کتاب‌های مناسب تاکید دارند و ناشران خواهان حمایت از مولفان نمونه در هفته کتاب هستند.

این روزها همه جا، نام و نشان کتاب‌ها را می‌بینیم.

وظیفه هفته کتاب معرفی کتاب‌های برتر باشد

نویسنده، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگویی با ستاد هفته کتاب ، اظهار داشت: امروزه کتاب در شکل سنتی و کاغذی آن در حال طی کردن برهه ­ای است که نمی­دانیم سرانجامش چیست و چقدر در آینده می تواند بقا داشته باشد. اگر این صورت مساله جهانی را در کنار بحران کرونا بگذاریم درمی­یابیم که برگزاری رویدادی مانند هفته کتاب شرایط ویژه­ ای را می­‌طلبد.

مهدی محسنیان راد، ادامه داد : در بسیاری از کشورهای دنیا ایام قرنطینه به فرصتی برای ترویج کتابخوانی تبدیل شده و حتی در برخی از کشورها کتابخانه­ ها تعطیل نشدند، چراکه معتقدند فرهنگ، تعطیلی ناپذیر است. اما متاسفانه در کنار این بیماری، مسائل جهانی نیز کشور ما را با چالش­های دیگری مواجه است که حوزه فرهنگ را به ­شدت تحت­الشعاع قرار داده است.

این مدرس دانشگاه افزود: دست­اندرکاران برگزاری هفته کتاب باید با شناسایی و معرفی کتاب­های برتر در این هفته در مخاطب انگیزه مطالعه ایجاد کنند تا هفته کتاب موثر واقع شود. لازم است کتاب­ های فاخر به افراد جامعه شناسانده شود و این اقدامات مقطعی نباشد و در تمام طول سال پیگیری شود.

ویژه برنامه‌ «هفت اقلیم» در هفته کتاب

رادیو فرهنگ با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ویژه برنامه هفت اقلیم، را به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب تدارک دیده است.

ویژه برنامه هفت اقلیم، به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب از شنبه ۲۴ آبان ماه آغاز و تا پنجشنبه ۲۹ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

برنامه هفت اقلیم، به صورت زنده و مستقیم به مدت ۹۰ دقیقه، هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ دقیقه از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می شود.  

ارتباط با خبرنگاران حوزه کتاب، مروری بر خبرهای هفته کتاب و اخبار نشست ها، پخش گزارش در موضوعات مختلف حوزه کتاب و گفت و گو با نویسندگان و فعالان حوزه نشر و کتاب بخش‌های مختلف برنامه‌های  هفت اقلیم را شکل خواهد داد.

گفت و گو با جواد محقق (نویسنده، شاعر و روزنامه نگار) و یحیی یثربی (استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی) از بخش های در نظر گرفته شده برای برنامه هفت اقلیم دوشنبه ۲۶ آبان (روز کتاب؛ دانایی؛ توانایی) است که با حضور احسان عباسلو به عنوان کارشناس مجری انجام می شود.

محور اصلی برنامه، نقش مطالعه کتاب در پرورش توانایی افراد در حوزه های مختلف علمی فرهنگی است و هفت اقلیم در برنامه امروز با پرسش مردمی «چه توانایی و مهارتی از طریق کتاب به دست آوردید؟» روی آنتن می رود و به برگزیدگان از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعتبار خرید کتاب در طرح پاییزه کتاب ۹۹ اهدا خواهد شد.

علاقه مندان می توانند هفت اقلیم را تا پنجشنبه ۲۹ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

در طرح‌های فصلی فروش کتاب، پدیدآورندگان کتاب‌ها هم حمایت می‌شوند

سید عباس حسینی‌نیک مدیر مسئول انتشارات مجد و مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، درباره طرح های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح فصلی فروش کتاب) اظهار کرد: این طرح‌ها از جمله طرح‌هایی است که در شرایط اضطراری مفید است، همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اکنون برای ناشران جنبه مالی پیدا کرده است؛ از این رو که وضعیت توزیع کتاب در کشور خوب نیست بنابراین لازم است دولت اقداماتی اضطراری انجام دهد تا این وضعیت کتاب سامان پیدا کند.

وی در ادامه افزود: به نظرم این اقدامات شامل جنبه فروشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی کتاب و طرح‌های عیدانه کتاب، تابستانه کتاب و پاییزه کتاب می‌شود.

حسینی نیک با اشاره به این که اقتصاد نشر باید مستقل بوده تا نیازی به یارانه کتاب نداشته باشد و در این صورت است که ما یک نشر پویا خواهیم داشت، بیان کرد: در شرایط موجود دولت مجبور به اختصاص یارانه و برگزاری نمایشگاه است. برای مستقل شدن صنعت نشر باید همانند همه صنایع و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دیگر خودکفایی اقتصادی وجود داشته باشد و گردش مالی صنعت توجیح اقتصادی داشته باشد؛ این کار میسر نیست جز این که سطح تماس مردم با کتاب از جهت تبلیغات، ویترین و معرفی کتاب به اندازه‌ای باشد که این فعالیت اقتصادی شود. با انجام چنین کارهایی نباید نگران فروش پایین و قیمت آن بود. همچنین دولت می‌تواند حداقل در مراکز استان‌ها مجتمع‌های فرهنگی با محوریت کتاب بسازد که جذابیت‌های لازم را نیز داشته باشد.

مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی با اشاره به این که طرح فصلی فروش کتاب بسیار مناسب است، بیان کرد: با وجود آن کتاب‌فروشان، به طبع آن پخش کنندگان و ناشران مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ در پی آن پدیدآورندگان کتاب‌ها نیز حمایت می‌شوند که اهمیت بسیاری هم دارد و در نهایت کتاب‌ها به فروش می‌رسند.

حسینی‌نیک درباره بودجه‌هایی که به این طرح اختصاص پیدا می‌کند، تصریح کرد: با توجه به قیمت کتاب و وضعیت اقتصادی آن، به طور طبیعی باید بودجه طرح ها نسبت به چندسال گذشته افزایش پیدا کند یا متناسب با آن باشد. در غیر اینصورت از میزان سهم دولت کم شده است. 

وی فصلی بودن این طرح را بسیار مناسب دانست و اظهار کرد: اگر این طرح‌های فصلی به صورت دقیق و در موعد مقرر برگزار شود نتیجه بهتری خواهد داشت و سبب می‌شود مردم برنامه خرید خود را با آن تنظیم کنند. پیشنهادم به عنوان مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی این است که در ادامه این روند دو طرح فصلی به صورت خاص برای کتاب‌های دانشگاهی برگزار شود که یکی در مهر یا آبان و دیگری در بهمن یا اسفند که شروع دو ترم است انجام شود؛ ما نیز به همراه کارگروه ساماندهی توزیع خود حاضریم در این امر همکاری کنیم.

مدیر انتشارات مجد وجود طرح‌های فصلی فروش کتاب را برای بقا و عدم حذف کتابفروشی‌های محلی و کوچک مهم دانست و درباره اهمیت این طرح‌ها در ترغیب مردم به مطالعه کتاب و میزان استقبال مخاطب از خرید کتاب بیان کرد: به طور کلی مخاطبان کتاب وضعیت اقتصادی خوبی ندارند؛ با این فرض می‌توانید لحاظ کنید قشر خواننده کتاب، چه آثار عمومی و چه کتاب‌هایی در زمینه روانشناسی یا کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی به طور کلی به تخفیف اهمیت می‌دهند؛ حال در طرح‌های فصلی خرید کتاب که به مردم درصدی تخفیف داده می‌شود برای مخاطب جذاب است و یک مزیت برای آن‌ها به شمار می‌رود.

وی همچنین اظهار کرد: به نظرم باید به فکر تغییر رویه در فروش کتاب بود، یعنی کتاب الکترونیکی یا کتاب به صورت الکترونیکی به فروش برسد یا خرید و فروش آن به صورت تلفنی انجام شود. این موارد نیازمند فعالیت کتاب‌فروشان به صورت هوشمند است که متناسب با وضعیت اقتصادی موجود تغییراتی در کسب و کار خود ایجاد کنند و اگر چنین نکنند این وضعیت به سود آن‌ها نخواهد بود.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی ادمه داد: طرح‌های فصلی فروش کتاب همچنان که پیش از این به کتاب‌فروشان کمک کرد تا به تجهیزات، کامپیوتر و اینترنت وصل شده و اشخاصی را به کار گیرند؛ اکنون نیز باید به کتابفروشان کمک کند که به دنبال ساخت و طراحی سایت‌های محلی باشند. کتابفروشان نیز باید کتاب‌ها را با رعایت موارد بهداشتی و ضد عفونی شده برای مخاطبین خود ارسال کنند که نیازی به حضور فیزیکی اشخاص نباشد.

هفته کتاب در یک نگاه

۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشوردر سال ۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد.

نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام مقام معظم رهبری، برگزار شد.

همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و… با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.

براین اساس با مجموعه سیاستگزاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید،‌دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان ، اصحاب نشر و چاپ و کتاب و … برگزار می شود.

امسال نیز هزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا۳۰ آبان ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس اعلام و تاکید موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگان به ضیافت برگزاری هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی دعوت هستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا