خبرخور

راه‌های بروز سکته‌های مغزی را سد کنیم

راه‌های بروز سکته‌های مغزی را سد کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ افراد زیادی علائم سکته مغزی را نادیده می‌گیرند اگر علائمی غیرمعمول دارید منتظر نمانید. به بدن خود گوش دهید و به غرایز خود اعتماد کنید. علائم سکته مغزی عبارتند از: ضعف یا فلجی در یک طرف بدن، بی حسی صورت، سردرد غیرمعمول و شدید، از دست دادن بینایی، بی حسی و گزگز و راه رفتن ناپایدار یا نامتعادل، فشار خون بالا، استعمال دخانیات، چاقی و دیابت از عوامل مهم بروز سکته‌های مغزی است.

فشار خون بالا فاکتور بزرگی است اگر کنترل نشود خطر سکته مغزی شما را دو برابر یا حتی چهار برابر می‌کند. فشار خون بالا بیشترین تاثیر را در خطر سکته مغزی در مردان و زنان دارد. کنترل فشار خون و درمان آن در صورت بالا بودن به احتمال زیاد بزرگ‌ترین تفاوتی است که افراد می‌توانند در سلامت عروق خود ایجاد کنند.
برای حفظ سلامتی خود در صورت امکان فشار خون کمتر از ۸۰/۱۲۰ را حفظ کنید. برای برخی از افراد مسن این ممکن است به دلیل عوارض جانبی دارو یا سرگیجه هنگام ایستادن امکان پذیر نباشد، لذا نمک موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید در حالت ایده آل بیش از هزار و ۵۰۰ میلی گرم در روز (حدود یک و نیم قاشق چای خوری).
در حالی که از مصرف غذا‌های پرچربی اشباع پرهیز می‌کنید چربی‌های اشباع نشده و غیر اشباع شده را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
هر روز ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزی، یک وعده ماهی دو تا سه بار در هفته و چندین وعده روزانه غلات کامل و لبنیات کم چربی میل کنید.
بیشتر ورزش کنید، حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت داشته باشید حتی در صورت امکان زمان ورزش را افزایش دهید.

چاقی و همچنین عوارض مرتبط با آن از جمله فشار خون بالا و دیابت نیز احتمال بروز سکته را افزایش می‌دهد. اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن و لاغری می‌تواند تأثیر واقعی در خطر سکته مغزی شما داشته باشد در حالی که شاخص توده بدنی ایده آل ۲۵ یا کمتر است احتمال می‌رود برای شما واقع بینانه نباشد. با دکتر خود مشورت کنید تا یک راهبرد شخصی برای کاهش وزن کسب کنید، سعی کنید بیش از هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار کالری در روز مصرف نکنید (بستگی به سطح فعالیت و شاخص توده بدنی فعلی شما دارد). انجام فعالیت‌های روزانه خود را افزایش دهید برای دستیابی به این هدف می‌توانید پیاده روی، گلف، تنیس یا ورزش‌های دیگر را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

ورزش به کاهش وزن و فشارخون کمک می‌کند، اما همچنین به عنوان یک کاهش دهنده سکته مغزی به صورت مستقل و خود به خود نیز عمل می‌کند.
حداقل ۵ روز در هفته با شدت متوسط ورزش کنید، وقتی ورزش می‌کنید به سطحی برسید که در آن سخت نفس می‌کشید، اما هنوز می‌توانید صحبت کنید. می‌توانید به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. اگر ۳۰ دقیقه متوالی برای ورزش وقت ندارید هر روز چند بار آن را به جلسات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید.

دیابت را درمان کنید، زیرا داشتن قند خون بالا به مرور زمان به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و باعث ایجاد لخته داخل آن‌ها می‌شود. طبق دستور پزشک قند خون خود را کنترل کنید. از رژیم غذایی، ورزش و دارو‌ها برای نگه داشتن قند خون در حد توصیه شده استفاده کنید.

همچنین برای پیشگیری از سکته‌های مغزی سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن به چند روش مختلف تشکیل لخته را تسریع می‌کند. خون شما را غلیظ می‌کند و باعث افزایش میزان تجمع پلاک در رگ‌ها می‌شود. همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ترک سیگار یکی از قدرتمندترین تغییرات در سبک زندگی است که به شما کمک می‌کند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
 
یادداشت مریم صادقی
خبرنگار تحریریه علمی و فرهنگی خبرگزاری صدا وسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا