آن قدیم‌ترهاروان‌شناسیعمومیموضوعات

درمان افسردگی (۳)

برنامه‌ریزی و یادداشت

نوشتن کارهای روزانه به صورت برنامه‌ی کاری برای مشخص‌بودن کارهایی که هر روز قراره انجام بدین، در دوران افسردگی به شما کمک می‌کنه که بدونید هر روز وقت‌تون رو چه جوری می‌گذرونید. به این ترتیب حواس‌پرتی و یا فرار از انجام کارها توجیهی نخواهد داشت و شما ملزم به انجام امور می‌شید.

به طور کلی چهار مرحله در استفاده از برنامه‌ی کاری وجود داره:

۱. بازنویسی و یادداشت کارها: با برنامه‌ریزی و نوشتن یک فهرست کارهای مشخص از هر روز، صبح که از خواب بلند می‌شید تا شب هنگام خوابیدن می‌فهمید اون روز چه کارهایی رو انجام باید انجام بدید. به این ترتیب خود به خود نوعی الزام برای انجام کارها پیش میاد و احساس ضعف و بی‌انگیزه‌بودن تا حد زیادی برطرف می‌شه. با مرور کارهایی که انجام دادید مطمئن می‌شید که وقت‌تون رو به بطالت یا گوشه‌گیری صرف نکردید.

۲. ارزیابی موفقیت‌ها و خوشنودی‌ها: در پایان هر روز نگاه دقیقی به فهرست کارهایی که انجام دادید بندازید و فعالیت‌های خودتونو از نظر «موفقیت‌ها» و «خوشنودی‌ها» ارزش‌گذاری کنید. بدین معنا که ابتدا کارهایی رو که انجام‌شون برای شما دشوار یا ناخوشاینده جدا کنید و به اون‌ها از صفر تا ۱۰ امتیاز بدید. به این ترتیب کارهایی که انجام‌شون برای شما دشواره بین ۸ تا ۱۰ امتیاز، اون‌هایی که دشواری متوسط دارن بین ۴ تا ۷ امتیاز و اون‌هایی رو که از همه راحت‌تر بودن بین ۱ تا ۳ امتیاز بدید. این امتیاز نشان‌گر میزان موفقیت شماست. با این کار شما می‌تونید میزان پیشرفت خودتون رو زیر نظر داشته باشید و راه‌های جدیدی برای افزایش اون‌ها پیدا کنید.

۳. ارتقای موفقیت‌ها و خوشنودی‌ها: …

 

 

* این نوشته از خانم نگین توسلیان است که در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت کرده بودند. تاریخ ویرایش: چهار‌شنبه ۱۳۹۷/۱۱/۰۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا