خبرخور

جلوه‌هایی از الگوی جامع و جاودان حضرت زهرا(س)

به گزارش ایکنا، به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) آیت‌الله علیدوست با انتشار فایلی صوتی به تبیین این مسئله پرداخت که حضرت زهرا(س) الگویی جامع، جهانی و جاودان برای همه زنان و مردان است. متن سخنان از نظر می‌گذرد؛

«در قرآن کریم جریانی دنبال شده که می‌شود نام آن را معرفی الگوها گذشت؛ از جمله در آیات پایانی سوره تحریم خداوند متعال از چهار زن یاد می‌کند. همسر نوح و همسر لوط به عنوان الگوی انسان‌های منحرف و کافر و همسر فرعون و مریم دختر عمران به عنوان الگو برای مؤمنان و صالحان. البته این رویه در قرآن یک عرف و هنجار است. نکته لطیفی که در این همین مورد در قرآن وجود دارد این است که وقتی می‌خواهد مثل همسر فرعون یا مریم را به عنوان الگو معرفی کند، نمی‌گوید اینها برای زنان یا مردمانی در مقطع خاص الگو هستند بلکه می‌گویید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»، یعنی برای همه مؤمنان الگو هستند. بعد در ادامه می‌گوید: «وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا»؛ یعنی از نظر قرآن اولاً زنان می‌توانند الگو باشند و ثانیاً برای همیشه تاریخ برای زنان و مردان الگو باشند.

ما در اسلام الگوهای زیادی را می‌بینیم اعم از شخص یا نهاد و پدیده به عنوان مثال شخصیت پیامبر(ص) یک الگو است، شخصیت امیرالمؤمنین(ع) الگو است، نهج‌البلاغه شریف الگوست، صحیفه سجادیه الگو است. تمام اینها از اسلام هستند، ولی الگو برای انسان هستند؛ یعنی شخصیتی مثل شخصیت پیامبر(ص) شخصیتی مثل حضرت فاطمه(س) از اسلام هستند. نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین(ع) است، امیرالمؤمنین(ع) از اسلام است، ولی نهج‌البلاغه فقط برای مسلمانان نیست برای همه‌ انسان‌هاست. ممکن است این انسان مسلمان باشد، ممکن است نباشد. دعای کمیل از امیرالمؤمنین(ع) است و امیرالمؤمنین(ع) از اسلام است، اما دعای کمیل را فقط یک مسلمان نمی‌خواند، یک هندوئیسم هم می‌تواند با دعای کمیل با خدای خودش رابطه برقرار کند، فقط کافی است به یک معبودی معتقد باشد. نهج‌البلاغه را لازم نیست یک حاکم مسلمان به کار بگیرد یک حاکم انسان می‌تواند به آن عمل کند؛ لذا در اسلام چنین الگوهایی را می‌بینم.

وقتی صحبت از چنین الگوهایی می‌شود اشکالی بیان می‌شود که برخی آن را عامیانه می‌دانند، ولی معتقدم اشکال غیرمنصفانه است. برخی می‌‌گویند که الگو باید حاضر در صحنه باشد، برای زمان حال باشد و در مکان خاص باشد. اینکه ما یک پدیده را از هزار و چهار صد سال قبل در یک مکان به عنوان الگوی همه زمان‌ها و همه مکان‌ها معرفی کنیم درست نیست. به هر حال انسان‌ها عادات و رسومی دارند که تابع زمان و مکان است. در پاسخ به این شبهه باید گفت که وقتی بحث الگو مطرح می‌شود بحث نحوه لباس پوشیدن و زیست شخصی مطرح نیست، وقتی الگو مطرح می‌شود برای راهنما بودن در اصولی است که تابع زمان و مکان نیست. بنابراین این اشکال به قدری سطحی است که نباید گفت عامیانه است، به هر حال توده مردم هم این مقدار درک را دارند.

در مورد حضرت فاطمه(س) معتقدیم که ایشان الگوی جامع، جهانی و جاودان است. وقتی جریان رحلت پیامبر(ص) پیش می‌آید و بحث امامت مطرح می‌شود جریان مکتب سقیفه در مقابل مکتب امامت منصوب از طرف خدا راه می‌افتد، صدیقه طاهره(س) از ولایت منصوب دفاع می‌کند. دفاع صدیقه طاهره(س) از ولایت از امیرالمؤمنین(ع) دفاع یک زن از شوهرش نیست، دفاع یک زن از امام زمان است؛ لذا حضرت، هم ادراک به‌موقع دارند، هم اقدام به‌موقع دارند.

ممکن است برخی در مقاطعی به ادراک صحیح برسند، اما همانند جریان توابین بعد از حادثه عاشورا باشد. ممکن است یکی به‌موقع ادراک کند ولی آن‌قدر این دست و آن دست کند که اقدامش بعد از مرگ سهراب باشد، ولی ما در مورد حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت و حق، هم ادراک به‌موقع می‌بینیم و هم اقدام به‌موقع. حالا سؤال می‌شود آیا انسان‌های فرهیخته و بزرگ نمی‌توانند این را الگو قرار دهند؟ آیا این اختصاص به مکان و زمان خاص دارد یا هر انسان صالح و مصلحی باید متناسب با اقتضائات زمان و مکان دفاع از ولایت بکند و مقابل باطل بایستد؟

این نمونه‌ای از حرکت سیاسی ایشان است، حالا به سراغ زندگی شخصی ایشان می‌رویم. کتابی به نام دانشنامه فاطمی نوشته شده است. در آنجا نویسندگانی زندگی فاطمه زهرا(س) را بر اساس منابع معتبر توصیف کردند؛ از جمله اینکه ایشان با آن علوّ درجه به کوچکترین کارها توجه داشتند. اولاً زندگی امیرالمؤمنین(ع) با حضرت فاطمه(س) با خانه‌ای اجاره‌ای و با فاصله زیاد نسبت به مسجد النبی(ص) شروع شد. البته بعداً خانه‌ای در کنار مسجد ساخته می‌شود و ایشان به آنجا منتقل می‌شود.

در مورد تقسیم کار مطالب زیادی بیان شده است، اینکه خانه مدیریت شود مسئله‌ای نیست که تابع زمان و مکان باشد. با اینکه تقسیم کار بین آنها انجام شده بود و قرار بود کار بیرون با علی(ع) و کار داخل با حضرت فاطمه(س) باشد، ولی برخی نقل‌های معتبر داریم که حضرت برخی کارهای اقتصادی را داخل خانه انجام می‌دادند. مسئله بعدی تربیت فرزندان است. برای حضرت زهرا(س) چهار فرزند نام بردند که خودشان برای همه انسان‌ها الگو هستند. نباید فکر کنیم حضرت زینب(س) فقط برای زن موفق الگوست، خیر برای مردان‌ها هم در مدیریت بحران الگو هستند. به هر صورت صدیقه طاهره(س) الگو است، برای همگان، الگویی جامع جهانی و جاودان.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا