خبرخور

«تلویزیون تئاتر ایران» فرصتی نو برای ارتباطات بین‌المللی است

به گزارش ایرنا حسین مسافر آستانه روز سه شنبه در حاشیه آغاز به کار سامانه تلویزیونی تئاتر ایران، به خبرنگاران گفت: حفظ سلامت اجتماعی در اولویت است و لذا با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم برگزاری مؤثر جشنواره تئاتر فجر در سال جاری صرفاً از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر بود تا این رویداد بتواند آثار نمایشی راه‌یافته را از این طریق در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دهد که به این منظور باید زیرساخت‌هایی تدارک دیده و طراحی می‌شد.

وی ادامه داد: این امر به ارائه سازوکاری به‌منظور ضبط حرفه‌ای آثار باقابلیت پخش و دیده شدن از سوی مخاطبان منجر شد و پرداختن به آن در اولویت کاری دبیرخانه جشنواره قرار گرفت تا طی کارگردانی‌ای ویژه و با فراهم آوری امکانات فنی لازم از اجرای زنده آثار، ضبط و تدوین صورت گیرد و برای پخش آماده شود. به‌جرئت می‌توان گفت پیشتر چنین اقدامی را در هیچ‌یک از جشنواره‌های تئاتر شاهد نبودیم.

الگوی موفق تجربه‌های بخش خصوصی

مسافر آستانه تصریح کرد: اتخاذ چنین تصمیمی یعنی تحمیل هزینه‌هایی که در آغاز و در برآورد بودجه جشنواره پیش‌بینی‌نشده بود. مضاف بر آنکه نیاز به‌صرف وقت بیشتری نیز بود. درنتیجه با پیگیری‌های دبیرخانه و البته صرفه‌جویی در برخی از هزینه‌های جاری جشنواره توانستیم این امر را تا حد زیادی محقق کرده و جامه عمل بپوشانیم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر افزود: پس از تولید و ‌عرضه شدن آثار، مرحله بعدی آن بود که این آثار که معمولاً با دو روز تأخیر از زمان اجرای زنده آماده پخش می‌شوند در فضای مجازی تعریف‌شده‌ای بارگذاری و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گیرند که پیش‌ازاین چند سامانه (پلتفرم) با توجه به حاکم شدن شرایط کرونایی اقدام به این کار کرده بودند و شاهد بودیم که سایت تیوال و نمایش نت در این زمینه پیش‌قدم بودند.

داشتن پلتفرمی ویژه برای پوشش و انعکاس همه رویدادهای تئاتری اعم از اجرا و سایر برنامه‌های نمایشی در زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرورتی به‌حساب می‌آمد که درنتیجه طی برنامه‌ریزی منسجم شاهد ایجاد سامانه «تلویزیون تئاتر ایران» توسط انجمن هنرهای نمایشی هستیم.

به گفته مسافرآستانه، تلویزیون تئاتر ایران بزرگ‌ترین درگاهی است که می‌تواند پیگیری مطلوبی از اغلب رویدادهای تئاتری برای مخاطبان سراسر کشور باشد که با توجه به تمهیدات دوستان در معاونت امور هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، از هر نظر برای هنرمندان به‌منظور بازتاب رویدادهای نمایشی مقرون‌به‌صرفه است.

گسترش رویدادهای تئاتری از طریق بازتاب آن در فضای مجازی

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: پیش از شیوع کرونا و طی برگزاری سی‌وهشت دوره جشنواره تئاتر فجر شاهد بودیم که این جشنواره با توجه به قدمت، سابقه و ارتباطاتی که با عموم مراکز تئاتری دنیا دارد، رویدادی شناخته‌شده محسوب می‌شود اما امسال با وجود رایزنی‌هایی که صورت گرفت از آنجاکه اغلب این مراکز به سبب شیوع این بیماری تعطیل بودند، ترجیح ما این شد که بدون احصای ظرفیت‌های بین‌المللی، دوره سی و نهم این جشنواره را ملی و مبتنی بر ظرفیت‌های نمایشی گروه‌های داخلی به شکل ملی برگزار کنیم.

با این وجود شرایط کرونایی روند اشتراک گذاری رویدادهای صحنه و همچنین رویدادهای تئاتری را از طریق فضای مجازی تسریع کرد تا آنجا که از ظرفیت به وجود آمده در دوران پساکرونا و طی جشنواره‌های آتی نیز استفاده شایان توجهی به عمل خواهد آمد.

وی در پایان گفت: ایجاد این سامانه حتی امکان آن را می‌دهد که در خلال فصول مختلف اجرا و همچنین در موسم جشنواره‌ها ویدئویی از اجرای نمایش‌های خارجی که با فضای فرهنگی ایران سنخیت دارد ولی امکان حضور فیزیکی آن‌ها در سالن‌های نمایشی ایران میسر نیست برای استفاده عموم علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته شود.

به گزارش ایرنا، جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌دهنده‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام یوم‌الله دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در حالی سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر می‌گذارد که شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور مختصات برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه تئاتر را با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه کرده است.

تعطیلی فعالیت‌های نمایشی به‌ویژه تماشاخانه‌ها و سالن‌های میزبان آثار نمایشی از یک‌سو و ازسوی دیگر برگزاری بخش اعظم این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی، ویژگی‌های این دوره جشنواره را متمایزتر از ادوار دیگر ساخته است.

همچنین دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلم‌تئاتر» به‌عنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.

همچنین اعلام دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی از ابتدای بهمن‌ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت محدود و حداکثر ۵۰ درصدی نمایش‌ها، سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را به یکی از معدود رویداد عرصه هنری کشور در قالب جشنواره‌های هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان مخاطبان است.

در کنار دو بخش یادشده (رادیوتئاتر و فیلم‌تئاتر) به‌عنوان دو ستون اصلی جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌ونهم؛ اختصاص بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده باعث شده‌است که این رویداد بعد از مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد.

از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره می‌توان به بخش «نمایش‌های میدانی و  خیابانی»، «بخش دیگر گونه‌های اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنه‌ای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره‌های استانی» و «بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی» اشاره کرد.

سی‌ونهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه در تهران در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا