خبرخور

انقلاب اسلامی ایران ازحیث ماهیت با فطرت انسان مرتبط است

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مجتبی زارعی ، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در نشست مجازی با عنوان “” تمام شدگی دموکراسی آمریکایی و ناتمامی انقلاب اسلامی ایران “” استادان دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی گفت:  انقلاب اسلامی از حیث  حیات و استمرار، متفاوت با انقلاب‌های بزرگ جهان نظیر انقلاب روسیه، فرانسه و چین است چون انقلاب ما با این که منجر به تاسیس نظام سیاسی و یک ساختار شد اما از حیث ماهیت چون با فطرت انسان مرتبط است پایان پذیرفتنی و تمام شدنی نیست و این حرف که انقلاب‌ها وقتی به ساختار و نظام منجر شده  پایان می یابند در باره انقلاب اسلامی صادق نیست. 

وی افزود: از مظاهر تمام شده گی لیبرال دمکراسی در خاستگاه و موطن آمریکایی‌اش با  وجود تئوری‌های ایدئولوژیک ” ابرانسان “و “نظریه پایان تاریخ”  فوکویاما؛ همانا اشغال نظامی کنگره آمریکا و شلیک به قلب منتقد و معترض در این باصطلاح  خانه دموکراسی در آمریکااست؛ دو حزب حاکم در تاریخ آمریکا هم از نظر نسبت شان با ظرفیت‌های واقعی  لیبرال دموکراسی ادعایی آمریکا، هیچ تفاوتی  با هم ندارند به‌قول نوام چامسکی  بایدن همان بزک شده ترامپ  است.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: انقلاب اسلامی  در صیرورت و شدن و  حرکت به سوی کمال مادی و معنوی خود و درحال  بهبود امور اجتماعی است. چهل ساله نخست این انقلاب گذشت اما چهل سالگی دومش آغاز شده است؛ اگر روزی فطرت انسان به انسداد و ایستایی و توقف برسد آنگاه  انقلاب اسلامی متوقف خواهد شد در حالی که چنین چیزی نقص غرض فلسفه آفرینش است و کمال خواهی انسان توقف ناپذیر است. انقلاب اسلامی ایران با جان و وجود انسانی روبرو است که پیوسته  خواستار بهبود و تعالی و کرامت خود است و این با مکاتب مادی جهان قابل رفع نیست. 

زارعی ادامه داد: بنابه اعتراف بزرگترین محققان عرصه سیاست و جامعه شناسی روند سکولاریزاسیون در جهان پس از انقلاب اسلامی ایران دگرگون شد و دین و شریعت روند جدیدی را برای طراحی انقلاب بزرگ ایران به رخ عالم کشانید در همین راستا بسیاری از تعصبات و دوگانه‌های دهه‌های پیشین  که سال‌ها ترویج می شدند مانند: سنت و مدرنیت،علم و دین، مدیریت علمی و مدیریت فقهی و جمهوریت و اسلامیت و ادعای  کلنگی بودن خانه  سیاست و قدرت در  جامعه ایرانی  باطل شد. انقلاب اسلامی و متعاقبا نظام سیاسی برآمده از آن از این دوگانه‌های گفته شده عبور کرد و همچنان بعد از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی خانه پیشین نظام سیاسی تخریب نشد و امام خمینی و امام خامنه‌ای مرحله‌های اجمال و تفصیلی یک نظام انقلابی و مردم سالار هستند. 

براساس اعلام سازمان بسیج اساتید کشور، وی گفت: حکم فطرت گرایی در انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن این است که سرزمین بزرگ ایران و امکانات مادی و معنوی آن نباید در تنگنای روش‌شناسی‌هایی نظیر برجام در بیاید ایران برای رشد و سربلندی و شکوفایی منابع مادی و معنوی‌اش نباید منتظر آمریکا و اروپا بماند؛ دولت و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد باید خود را در اندازه این انقلاب و مردم رشد داده و از عقب ماندگی ذهنی و ساختاری خود در  فهم امکانات سرشار  معنوی و مادی ایران خارج شوند. 

انقلاب اسلامی ایران

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی ایران، حرکت بزرگ مردم به رهبری امام خمینی(ره)، از مراجع تقلید شیعه در قم که در سال ۱۳۵۷ش/۱۹۷۹ م موجب سقوط نظام پادشاهی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی شد.

این انقلاب که با رهبری مراجع تقلید شیعه آغاز و اوج گرفت، بنیانگذاری حکومتی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر احکام اسلامی و باورهای شیعه را در پی داشت. در این جریان روحانیان شیعه سهم بزرگی در هدایت و آگاهی‌بخشی به مردم و هدایت مبارزات داشتند.

عبارت جمهوری اسلامی که در شعارهای مردمی تکرار می‌شد برگرفته از اندیشه‌های رهبری کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی(ره) بود.

آغاز این حرکت تاریخی با اعتراضات آیت الله خمینی و دیگر علمای دینی به رفتارهای خلاف دین دستگاه حکومتی از سال ۱۳۴۱ش آغاز شد. در سال ۱۳۴۲ش امام خمینی در پی اعتراضات تند به حکومت در روز عاشورا و در مدرسه فیضیه قم بازداشت شد. این واقعه موجب رخداد ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ش و حرکت‌های اعتراضی مردم و درگیری با ماموران حکومتی در برخی شهرها شد و در نتیجه کشتار برخی معترضان گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا