آن قدیم‌ترهامذهبی و اعتقادی

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و دوم)

فصل پنجم

برادر و وزیر

از آغاز نبوت سه سال گذشته است؛ پیامبر دعوت خود را علنى نکرده و رسالت‏ به صورت ماجرایى پنهان باقى مانده است، زیرا اعلان دعوت به معنى جبهه‌گیرى در قبال تمام مردم مکه نسبت‏ به چیزى بود که پذیرا نبودند و پافشارى در مردودشمردن آن داشتند و تا پاى جان با آن مبارزه مى‏‌کردند.

اصول تازه احتیاج به نیروى پشتیبان دارد.

پیامبر مى‏‌دانست که قبایل مکه و توده‌‏هاى عرب پشت‏ سر آن‌ها، در آینده، در به کار بردن هر گونه وسیله‌ی شکنجه بر ضد او، تردیدى به خود راه نخواهند داد، زیرا او بر گسترش رسالت پافشارى خواهد کرد و از آن‌ها خواهد خواست تا از دین خود و دین پدران‌شان دست برندارند. این جبهه‌گیرى غیر قابل اجتناب است، و على‌رغم خطرهاى عظیمى که دارد، بى‏‌شک، پیش خواهد آمد. چرا که دستور رسالت‏ بر محمد صلی‌الله علیه و آله نازل نشده است که به عنوان داستانى پنهان و رازى نهان باقى بماند آن هم رسالتى که براى اصلاح بشریت و دگرگون ساختن عقاید و روش زندگى آنان نازل شده است. و آن هرگز میسر نیست، مگر این که آنان را با بانگ بلند فرا خواند، و آشکارا بیم دهد، و با محتواى رسالت آشنا سازد، در عین حال اراده‌ی خداوندى بر پیروزى رسالت و حامل بار رسالت تعلق گرفته است.

براى این که یک رسالت دینى جدید (یا براى هر مکتب فکرى نوپا) که با خواسته‏‌هاى توده‏‌هاى مردم برخورد دارد به پیروزى دست‏ یابد، لازم است که صاحبان و ناشران رسالت (و کسانى که از آن‌ها انتظار گرایش به دین جدید مى‏‌رود) تا اندازه‏‌اى از آزادى در گفتار و رفتار برخوردار باشند. البته افراد معمولى جرات بر پذیرش اصول تازه را – موقعى که این پذیرش آن‌ها را در معرض خشم، کینه و شکنجه قرار دهد- پیدا نمى‏‌کنند، به خصوص آن‌گاه که اجتماع به آزادى فردى بى‌‏اعتقاد و در مقابل قانون نافرمان باشد.

البته اجتماعى از این نوع -به خودى خود- در برخورد با قوانین جدید به زور و شکنجه متوسل مى‏‌شود. بیشتر افراد از جرات کافى براى ایستادگى در مقابل اراده‌ی توده‌‏ها برخوردار نیستند، و آمادگى براى تحمل زیان‌هاى مالى و جانى در راه آرمان‌هاى والا ندارند. بدان لحاظ است که براى پیروزى دعوتى از این نوع، بایستى صاحب دعوت -دست کم- تا حدى از آزادى گفتار و رفتار برخوردار باشد.

این آزادى تحقق پیدا نمى‏‌کند مگر هنگامى که از طرف کسى پشتیبانى شود و از آن‌جا که اجتماع غیر دموکرات و تندخوست، ناگزیر صاحب دعوت باید یارانى نیرومند و با اخلاص داشته باشد که در راه حمایت از آزادى خود و کسانى که تمایل به پیوستن به آن اصول جدید را دارند و یا حداقل به خاطر شخص حامل رسالت آمادگى پاسخ‌دادن خشونت‏ با خشونت را داشته باشند. و اگر نه جمع زیادى فراهم آمد و نه مشتى از افراد با اخلاص که در راه آن اصول فداکارى کنند، حداقل باید فردى پیدا شود با نیرو و جرات و اخلاصى همانند صاحب رسالت، تا پشت او را محکم کند و وزیر، معاون و سپر محافظ او باشد تا مشکلات سنگین او را سبک کند و به همراه او پاسخ‌گوى خطرها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا